Meta, Apple ’ın yeni uygulama içi vergisinden çok şikayetçi
Meta, Apple ’ın aktüellediği App Store siyaseti üzerinden gelen yeni uygulama içi ödentiden hiç beğenmedi.
Geçtiğimiz aylarda ortaya çıkan bir haber üzerinden Apple ve Facebook Artık Meta arasında 2016 ve 2018 seneleri arasında kazanç odaklı ehemmiyetli görüşmeler yapıldığını bildik. Kaynaklara göre Apple, Facebook ’tan ilk olarak reklamları ortadan kaldıran bir abonelik koliyi istemiş. Teknoloji devi bu abonelik üzerinde komite keserek büyük bir ekstra kazanç amaçlamış ancak Facebook tarafına buna sıcak bakmamış ve öneriyi kabul etmemiş.
Ayrıca Apple ’ın para odağında bir adımı daha olmuş. Meta çatısı altında yer alan Facebook ve Instagram içerisindeki içerikler para verilerek öne çıkarılabiliyor. Reklam / sponsorlu içerik olarak öne çıkarılan bu içerikler daha fazla şahsa eriştiriliyor. Apple bu sistemi bir uygulama içi satın alma olarak değerlendirmiş ve bundan da komite kesmek istemiş. Apple şimdiye kadar bu isteğini asla dönüştüremedi. Ancak teknoloji devi bu oldukça büyük kazancın peşini bırakmadı.
Apple geçtiğimiz saatlerde App Store uygulama marketinin kurallarında suskun sedasız bir aktüellemeye gitti. Bu aktüelleme ile beraber “Facebook” ve “Instagram” içerisindeki içeriklerin öne çıkarılma sürecine yüzde 30 ’luk Apple kesintisi Başka bir deyişle Apple aidatı ilave edildi. Başka Bir Deyişle Meta artık dolaysız olarak uygulamaları içerisinde kazandığı reklam kazançlarından da Apple ’a hisse vermek zorunda kalacak.
Doğal olarak bu vaziyet Meta ’nın hiç ama hiç güzeline gitmiyor. Son yarıyılda kazançları hatırı sayılır oranda düşen ve bu karar sonrası daha fazla kazanç kaybı yaşayacak olan şirket, bu mevzuda yaptığı açıklamada Apple ’ın rakiplerinin altını oyarken kendi reklam işini büyüttüğünü aktarıyor. Apple ’ın bu kural farklılığı ile uygulamalar içindeki reklamlar özelinde ilk kez reklam aidatı almaya başladığı aktarılıyor.
Meta, Apple ’ın kalıcı olacak gibi duran yeni kararına müteveccih olarak şunları da söylüyor: “Daha evvel geliştiricilerin reklam kazançlarından hisse almayacağını açıklayan Apple ’ın fikrini değiştirdiği anlaşılıyor. Minik firmalara uygulamalarımızda reklam yayınlamaları ve işlerini büyütmeleri için basit yollar sunmaya kararlıyız.”
Bu arada Apple, reklam mevzusunda bir adım daha atıyor. Artık App Store içerisinde daha fazla reklam yer alıyor. Ayrıntılarına burada yer verdiğimiz bu reklamlar henüz Türkiye ’ye gelmiş değil. Ancak bunun çok sürmesi beklenmiyor.
Meta CEO ’su Mark Zuckerberg, Facebook CEO ’su olduğu yarıyılda da Apple için çok rakamda şikâyette bulunmuştu. Zuckerberg, geçtiğimiz senelerde yapılan bir çeyrek görüşmelerin kapsamında düşük Facebook kazançları için Apple ’ı yargılamıştı. Peki neden? Apple ’ın yeni iOS temelli güvenlik sistemi suratından. iOS işletim sistemi biliyorsunuz özelleştirilmiş reklamlar için kullanıcı bilgilerinin bir araya gelmesini yasaklama özelliğine sahip.
İşte bu özellik Facebook ’un reklam kazançlarını düşürüyor. Zira Facebook ’un ana kazanç kaynağı reklamlar ve işletme spesifik olarak da şahsa özel reklamlar üzerinden ciddi paralar kazanıyor. Birçok değişik işletme gibi şahısların beğenilerini takip eden ve ona göre reklam gösteren Facebook, bunu artık iOS tarafında bütün olarak yapamıyor. Budan dolayı da kazançlar otomatik olarak düşüyor.