Türkiye ’deki otomotiv sanayicileri son gidişattan evhamlı
Türkiye ’deki otomotiv sanayicileri son gidişattan evhamlı. Hem ülke içindeki hem de dışındaki büyümeler pozitif bir tablo çizmiyor.
Pandemi sonrasında ortaya çıkan küresel enflasyon, bir cinsli bitmeyen yonga krizi ve Rusya ’nın Ukrayna işgali sonrasında ortaya çıkan enerji meseleleri, küresel olarak herkesi etkiliyor. Birçok büyük işletme işten çıkarma yapıyor, sık sık ekonomik olarak güç günlerin bizi bilave ettiğine dikkat çekiliyor. Yaşanan etkilenen sektörlerin başında otomotiv dünyası geliyor, bu sektörün Türkiye ’de özelindeki son vaziyeti de çok sevinçli görünmüyor. Ekonomim ’de yer alan habere göre sabit kalan döviz kuruna rağmen enerjinin ardından emekçilik maliyetleri yüzde 100 ’e yakın çoğalış gören otomotivciler, küresel rekabet eforunu tamamen kaybetmekten kaygı duyuyor.
Bu mevzuda konuşan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği TOBB Otomotiv Tedarik Sanayi Meclis Başkanı Alper Kanca, minimum fiyatla birlikte neredeyse en alttan en üste kadar tüm fiyatların değiştiğine dikkat toplayarak, bu gidişatın emek yoğun sanayi sektörlerinin rekabet eforunu ehemmiyetli oranda zayıfladığını söyledi. Alper Kanca ayrıca “2022 ’de Euro kuru yalnızca yüzde 30 çoğalmışken, fiyatlarda yüzde 100 ’e varan bir çoğalış var. İhracat işletmeleri için mucizevi kasvet. Daha ehemmiyetlisi AB ’de enerji maliyetleri çoğaldığı için lehimize bir fark oluşmuştu. Ancak avantajımızı kaybettik. Geçtiğimiz haftalarda sanayiye müteveccih yapılan enerji indirimleri de bu mevzuda eksik kaldı” dedi.
Kanca yukarıyadakiler ek olarak gelinen son gidişat hakkında maliyet çoğalışlarına müteveccih bir mukayese etme yaparak, “En ehemmiyetli ihracat pazarımız Almanya ’da sanayi imal enflasyonu son bir senede yüzde 25-30 çoğalırken, bizde bu oran yüzde 100 ’ü aşıyor. Hatta bazı şirketlerde bu oran çok daha yüksek” diyor. Sektör temsilcileri, Türkiye otomotiv sanayiinde imal maliyetlerindeki bu yüksek oranlı çoğalışın, orta ve uzun vadede ülkeye gelecek yeni model yatırımlarının önünde de bir tehlike teşkil ettiğini dile getiriyor.
Alper Kanca EYT hakkında da konuşuyor ve bu mevzunun da sektör için başka bir tehlikeyi btemizlettiğini ifade ederek, “EYT mevzusunda birçok çalışan bilave etmede. Kanunun çıkmasına odaklanmış gidişattalar. Çok büyük bir göç olmayacak belki ama yetkin personel kasvetini artıracak bir zamanlığına. Bu da sektöre baş sızısı yapacak” açıklamasını yapıyor.
OİB Başkanı Baran Çelik ise emekçilik ve enflasyon kaynaklı birçok kalemde maliyet çoğalışları yaşanırken, döviz kurunun sabit kalmasının otomotivcinin küresel rekabetçiliğini negatif istikamette etkilediğini dile getiriyor ve bu yarıyılda sektörün finansmana ulaşım lüzumunun arttığını dikkat topluyor. Baran Çelik, “Şu anda ihracatçının önündeki en büyük mesele firma anaparası lüzumunun çok çoğalmış olmasına rağmen, finansmana erişilememesi. Firma kredisine erişim özellikle özel bankalar aracılığı ile çok güç. Bankalarda iştah hiç yok” diyor.
Bu arada sektörden Türkiye ekonomisi için negatif bir haber daha gündemde bulunuyor. Güney Koreli SK On işletmesinin KOÇ ortaklığında Türkiye ’de batarya yapıma tasarısının rafa kaldırdığı öne sürülüyor.