“Dört sene içinde 160 yeni elektrikli otomobil modeli geliyor”
Otomobil dünyasının geleceğinde net olarak elektrikli otomobil modelleri yer alıyor. Dört sene içinde 160 yeni model geliyor.
KPMG ’nin 23. ’sünü bu sene yayımladığı senelik 2022 Küresel Otomotiv İdareyicileri Anketi, otomotiv sektörünün geleceğine ışık yakalıyor. Ankete göre her 10 idareyiciden 8 ’i elektrikli taşıtların daha da yaygınlaşacağını belirtiyor. Önümüzdeki dört sene içinde küresel pazara 160 yeni elektrikli taşıt modeli geleceği hipotez ediliyor. Birçok idareyici, Apple ’ın otomobil pazarına gireceğini ve 2030 senesine kadar elektrikli taşıt pazarındaki liderlerden bkocaman olacağını düşünüyor. 2030 senesinde elektrikli taşıt pazarında lider olması bilave edilen ilk üç marka sırasıyla Tesla, Audi ve BMW olurken özerk taşıt çözümlerinde lider olması bilave edilen ilk üç marka ise sırasıyla Tesla, Huawei ve Waymo Google oldu.
Raporu değerlendiren KPMG Türkiye Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli, otomotiv sektöründe coşku verici geleceğin artık teorik olmaktan çıkıp yavaş yavaş asla dönüştüğüne dikkat toplayarak şunları söyledi: “Gelişmiş kuruluşlarda göz kamaştırıcı yeni vasıtalar üretmek için yarım trilyon dolardan fazla yatırım yapılıyor. Elektrikli batarya kuruluşlarına, yarı geçirgenlere, özerk sistemlere, yazılıma ve elektroniğe yatırımlar yapılıyor. Milyarlarca dolar yatırımın yapıldığı bu sektörde bazı yollar otomobil işletmelerini niyetlerine götürürken bazı yollar da işletmeleri niyetlerinden saptırarak başarısızlığa götürebilir. Anketimizin ortaya çıkarttığı bulgular, idareyicilerin işletmelerini geleceği taşıyacak yolları belirlemelerini sağlayacak bazı stratejik cevapları bulmalarına destekçi oluyor.
‘Tek başımıza mı üretmeliyiz yoksa ortaklık mı kurmalıyız, ekosistemlerimiz arasında anaparayı nasıl dağıtmalıyız, alıcı tecrübesini nasıl yine planlamalıyız, özerk sistemler stratejimizi nasıl belirlemeliyiz? ’ gibi rekabet sertleştikçe artan bu ve öbür suallerin cevaplanması gün geçtikçe daha da ehemmiyetli hale geliyor. Özetle günümüzde stratejik elastiklik hiç bu kadar ehemmiyetli olmamıştı. Başka Bir Deyişle evet, bazı yollar başarıya götürürken bazıları da başarısızlıkla sonuçlanacaktır. Bu anketimiz işletmelerini başarıya eriştirmek isteyen idareyiciler için bir referans kaynak olacak.”
Araştırmaya göre otomobil üreticileri elektrikli taşıt programlarına 500 milyar dolardan fazla yatırım yaptı ve önümüzdeki dört sene içinde küresel pazara 160 yeni elektrikli taşıt modeli gelecek. Ayrıca 50 ’den fazla yeni üretici de pazar hisseyi için yarışıyor. Son birkaç sene içinde Rivian, Lucid, BYD, Xpeng, Nio, Fisker ve Vinfast gibi yeni işletmeler de ortaya çıktı. İdareyiciler, pazara yeni modellerin girişi ve teknolojilerin artmasıyla birlikte, önümüzdeki beş sene içinde harcayıcıların satın alma kararlarının performans ve marka imajına odaklanacağına inanıyor. Bilgi saklılığı ve güvenliği de satın alma kararlarında kilit etkenler olacak.
Otomobil alıcılarının giderek daha fazla online alışveriş yapması ve üreticilerin doğrudan harcayıcılara ve bayiler aracılığıyla online satış yapmaları için fırsatlar yaratması da bilave ediliyor. Ankete göre ananesel e-ticaret oyuncuları da otomobil müşterileri için rekabet edecek. Ayrıca otomobil idareyicileri satış sonrası kazançlar mevzusunda da oldukça iyimser.
Katılımcıların yüzde 62 ’si harcayıcıların elektrikli taşıt şarjı, taşıt bakım incelemeyi, gelişmiş sürücü takviyeyi ve öbür kablosuz aktüellemeler gibi yazılım hizmetleri için aylık abonelik fiyatı ödemeye istekli olacağından oldukça emin. İdareyiciler, ayrıca otomobil üreticilerinin sigorta pazarını ehemmiyetli bir büyüme fırsatı olarak görmeye devam ettiklerini, ancak odak noktalarını sigortacılara karşı rekabet etmekten onlarla ortaklık kurmaya veya onlara bilgi satmaya kaydırdıklarını da düşünüyor.